sitodruk

Prasa.

 

Tym razem kilka słów o prasie wykorzystywanej do druku w technice litografii.
Konstrukcja tradycyjnych pras litograficznych ewoluowała od drugiej połowy XX wieku. Żeliwne konstrukcje zostały zastąpione metalowymi (bardziej wytrzymałe i mniej łamliwe) czy większość pras zostało wyposażonych w boczne lub górne dźwignie, (służą do ustawiania nacisku). W Polsce najbardziej popularnym systemem konstrukcyjnymi jest ten skonstruowany przez Suttera. Ogólne funkcje i działanie oparte są na tych samych zasadach. prasa litograficzna oparta jest na zasadzie tłoku ślizgowego - co gwarantuje odpowiedni i równomierny nacisk na kamień litograficzny w trakcie druku. jest to uwarunkowane kruchością matrycy jaką jest łupek wapienny.

 

 

 

Czytaj więcej...

Papier.

Po krótkim wstępie dotyczącym materiałów rysunkowych - kilka słów o papierze. 
 

Papier dedykowany litografii powinien charakteryzować się: odpowiednią absorpcją farby drukarskiej, wytrzymałością na nacisk prasy litograficznej, optymalnym pH czy właściwą fakturą. Najlepsze dla litografii są papiery słabo lub średnio klejone. Papier nieklejony wykazuje się najwyższą zdolnością absorpcji, jednak jest zbyt miękki i może się rozwarstwiać przy procesie druku. Papiery używane do druku litografii nie powinny być zbyt zakwaszone ani zasadowe, a określone jako bez kwasowe czy mieć neutralne pH. Wysoka zawartość kwasów w papierze powoduje jego odbarwienie i kruszenie z biegiem czasu.
Odpowiednie dla litografii są papiery graficzne takich marek jak Fabriano, Canson, Hannemühle, , Schut, Schoellrshammer, Arches czy Wang.

 
papier ręcznie robiony - najlepszej jakości papier, składa się z czystej celulozy (np. bawełna i len).

papier formowany - posiada wyraźniejsze ziarno, bardziej regularną strukturę powierzchni jak i samych brzegów. 

Czytaj więcej...

Grafika na kamieniu

Do tworzenia grafiki na kamieniu wykorzystujemy materiały rysunkowe zawierające w swoim składzie tłuszcz. Najbardziej popularne są kredki i tusze litograficzne, asfalt jak i różne profesjonalne narzędzia do skrobania takie jak igły czy skalpele. Obecnie zaobserwować można pewnego rodzaju fascynację używaniem mniej konwencjonalnych środków takich jak transfer ksero - który maksymalnie skraca, praktycznie do minimum, proces powstawania matrycy grafiki. 

Oto kilka z materiałów rysunkowych wykorzystywanych w litografii. 

 

Czytaj więcej...

Czas na warsztat

Po krótkim wprowadzeniu, czas na warsztat, a na początku kilka słów o podłożach jakie wykorzystuję się w technice litografii, a to tylko kilka z nich! więcej poznamy na zajęciach:)

 

1.            Kamień litograficzny

Tradycyjną litografię rysuje się na kamieniach wapiennych (odmiana drobnoziarnistego wapienia trzeciorzędowego). Występują w układach warstwowych, którego pokłady znajdują się od kilku do 50-ciu metrów pod powierzchnią ziemi. Wapienie ułożone są dość regularne i wydobywa się je metodą odkrywkową. Złoża łupku litograficznego znajdują się na całym świecie, jednak te najdoskonalsze pochodzą z Solenhofen w Bawarii (nazywane także mianem “Kelheim”). Pod względem rozmiaru kamienie bawarskie zaliczane są do średnich (120x90cm), największe natomiast wydobywa się we Francji (150x220).

Wapienie występują w barwach od grafitowego do mleczno - żółtego. Kolor świadczy o zawartości domieszek różnych minerałów w kamieniu - co określa jego twardość i determinuje specyfikę pracy z nimi. Im ciemniejszy kamień tym większy stopień jego twardości. 

Czytaj więcej...

Moje serce jest z kamienia - litografie Anny Trojanowskiej

Oprócz różnych technicznych zagadnień, przybliżymy Państwu artystów tworzących w technice litografii. Na pierwszy ogień wrocławska artystka - Anna Trojanowska.

Anna Trojanowska urodziła się w 1978 roku we Wrocławiu. W 2010 roku uzyskała tytuł doktora sztuki na Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusz Gepperta we Wrocławiu; 2019 -doktor habilitowany. W latach 2003 - 2015 współpracowała z profesorem Pawłem Frąckiewiczem w pracowni Litografii i Promocji Grafiki; od roku 2015 do dziś prowadzi autorską pracownię Projektowania Interfejsu Graficznego w Katedrze Projektowania Graficznego Wydziału Grafiki i Sztuki Mediów Wrocławskiej ASP. 

Zajmuje się zarówno grafiką artystyczną (głownie litografią na marmurze i technikami eksperymentalnymi w druku płaskim), jak również animacją i projektowaniem interfejsu graficznego. 

 

Jej realizacje brały udział w ponad 250 wystawach w kraju i za granicą.

Czytaj więcej...