ceramika

Beth Cavener cz1

Ceramiczne zwierzęta obarczone ludzką emocją
„Opieram się na mowie ciała zwierząt jako metaforze tych podstawowych wzorców, przekształcając zwierzęta w psychologiczne portrety ludzkie”. Artystka nazywa je „zawieszonymi w chwili napięcia”.
Amerykańska rzeźbiarka Beth Cavener specjalizuje się w tworzeniu ceramicznych rzeźb, które często przedstawiają niesamowite zwierzęta w zadziwiających pozach i relacjach.

Czytaj więcej...

7. Jennifer McCurdy

„Ceramika jest jedną z najbardziej stabilnych rzeczy. Nie ugnie się, nie zmieni się. Inne media łatwiej ulegają zniszczeniu, ale tworzony przez ciebie przedmiot ceramiczny będzie tu jeszcze przez dziesięć tysięcy lat. Nawet jeśli się złamie, odłamki zawsze tam będą. Stworzenie czegoś, czego nie można cofnąć, jest całkiem odpowiedzialne.”

Artystka mieszka na wyspie Martha's Vineyard. Jest to mała wyspa (o długości 33km) na Atlantyku, u wybrzeży amerykańskiego stanu Massachusetts. Jennifer McCurdy pracuje w studiu przylegającym do swojego domu, kształtuje misternie rzeźbione, piękne porcelanowe naczynia, które oddają hołd złożonym strukturom znajdującym się zarówno w jej naturalnym, jak i sztucznym otoczeniu, od gniazd, fal i kwitnącej flory po kręte i nakładające się wiadukty autostradowe. Kreacje, które pomimo tego, że zostały wykonane z jednego z najtwardszych i najbardziej odpornych materiałów ceramicznych, dają wrażenie iluzji delikatności i efemeryczności Artystka nieustannie poszukuje nowych technik kształtowania, przekraczając granice medium. mówi, że we własnych projektach na zawsze uwzględnia to, co widzi wokół siebie i testuje granice, jak daleko może się posunąć: jak dużo ścian formy można wykroić aby nadal zachowały integralność strukturalną, jak cienka może być porcelanowa konstrukcja aby nie rozpadła się podczas wypalania. Skomplikowane porcelanowe naczynia Jennifer McCurdy zatrzymane w ruchu niemal przeczą zasadom grawitacji

Czytaj więcej...

6. ANDILE DYALVANE

Andile Dyalvane urodził się w wiosce Ngobozana w Południowej Afryce
„Jako dziecko często bawiłem się naturalną gliną rzeczną; znalezioną w pobliżu farmy mojego rodzica. Tym, co podobało mi się wtedy i teraz, jest zapach świeżego deszczu na suchej ziemi. Uczucie świeżo wykopanej gliny na moich palcach nie ma sobie równych w alternatywach syntetycznych materiałów. Glina oddycha, żyje przeistaczaniem się i porusza się energią mojego dotyku, słucha i trwa w swoim kształcie- wypalana w ogniu, staje się silniejsza”
Prace Dyalvane inspirowane są afrykańskimi tradycjami i wzorami. Pragnieniem artysty jest oddanie hołdu ojczystemu krajowi, a glina daje mu możliwość stworzenia czegoś cennego i funkcjonalnego dzięki wykorzystaniu czterech elementów życia: ziemi, wody, ognia i powietrza.
Głębokie zaangażowanie w afrykański kontekst kulturowy cechuje sposób kształtowania gliny. Wprowadzanie faktur nacięć, symboli nasyconych znaczeniem, przywołuje afrykańskie rytuały i obrzędy.
„Moje obecne inspiracje czerpię z mojego najbliższego otoczenia, miejskiego życia w mieście i jego związku z tym, skąd pochodzę”

https://www.youtube.com/watch?v=0-4N26yL21s
https://www.youtube.com/watch?v=0LnkKBS7xG8
https://youtu.be/AnZCjAPwPeg

5. JUN KENEKO

JUN KENEKO

www.junkaneko.com/

„Skala w naturze stanowi wielkie wyzwanie dla wszystkich twórców obiektów. Góry, oceany, wiatr i ogień mają większą skalę niż wszystko, co moglibyśmy kiedykolwiek stworzyć. Ta rzeczywistość skali w naturze przedstawia nam ciekawy problem, jak zrobić przedmioty stworzone przez człowieka, które są tak silne, jak te w naturze… ” 

Jun Kaneko to urodzony w Japonii amerykański artysta  malarz, ceramik, najbardziej znany ze swoich wielkowymiarowych rzeźb . Jego prace przypominają prehistoryczne monolity, na których maluje skomplikowane, kolorowe, abstrakcyjne projekty. Urodzony w 1942 r. W Nagoji w Japonii, przyjechał do Stanów Zjednoczonych, aby studiować w Chouinard Art Institute w Los Angeles, a później na University of California w Berkeley. 

Jego prace są największymi wolnostojącymi dziełami sztuki ceramicznej na świecie 

 

Według Jana Keneko  duża owalna płaszczyzna jest jednym z najbardziej trwałych formatów rzeźbiarskich. Lekko wypukła powierzchnia działa jak zakrzywione płótno, na którym od lat artysta rozwija nieskończenie zmienne układy prostych, zakrzywionych i spiralnych linii.  Poprzez kolor i teksturę a także naprzemienne błyszczące i matowe, gładkie i fakturalne powierzchnie tworzy bogatą wizualną grę abstrakcyjnych obrazów na trójwymiarowej powierzchni. 

Czytaj więcej...

4. Wspomnienia ze wspólnego wyjazdu pracowni ceramiki do Wenecji

W 2017roku w ramach „letnich plenerów”, Pracownia Ceramiki zorganizowała dla swoich słuchaczy wyjazd do Wenecji na odbywające się tam w tym roku 57 Biennale Sztuki Współczesnej. 

W przepięknej scenerii miasta, które samo w sobie jest dziełem sztuki, słuchacze mieli możliwość zapoznania się z wiodącymi trendami światowej sztuki współczesnej.
Historia Weneckiego Biennale sięga 1895 roku. W ogrodach Giardini mieści się najstarsza część ekspozycyjna, gdzie od 1907 roku zaczęto budować narodowe pawilony wystawowe.
57 Biennale odbywało się pod hasłem „Vive Arte Vive”- „Niech Żyje Sztuka”. 
Kuratorką Biennale była Christine Marcel, na co dzień główna kuratorka Centrum Pompidou.Według jej założenia edycja dedykowana była artystom, zrobiona przez artystów dla artystów.

Czytaj więcej...